אחרי ששר הפנים אלי ישי הרים את הכפפה והחליט על אישור פיצולי דירות על מנת לאפשר לסטודנטים וזוגות צעירים למצוא דירות קטנות במחירים שפויים, הגיעו ראשי הרשויות שמנסים לשים מקל בגלגלים של האישור החדש.
שר הפנים אלי ישי הצליח להפתיע בתחילת השבוע את שוק הנדל"ן כשהכריז על פתרון ממשלתי נוסף להקלה על מצוקת הדיור: אישור לפיצולי דירות באופן חוקי. לפי תקנות אלה, הוועדות המקומיות יקבלו סמכויות למתן היתרים לפיצול דירות למשך חמש שנים. להלן עיקרי התוכנית: היתר הפיצול דורש הסכמה של 75% מדיירי הבניין המשותף, שטח הדירה המפוצלת לא יירד מ־30 מ"ר, למהנדס העיר אין אפשרות לאשר פיצול ביותר מ־30% מהדירות בבניין, התוכנית תקפה לדירות ישנות וחדשות כאחד ועל כל שטחי העיר ללא הגבלה
על פניו, הצעד שעליו החליט שר הפנים הוא חיובי ואחד הצעדים היחידים המתמודדים עם מצוקת הדיור בטווח הקצר, בכך שהוא מאפשר "ייצור" של דירות קטנות במהירות. למרות זאת, מתברר שמשרד הפנים לא טרח לברר מול הרשויות המקומיות אם מדובר בפתרון שהן יכולות ליישם, ויציאתו לפועל מוטלת בספק גדול.
ראובן צדוק, מנכ"ל האגודה לתרבות הדיור, מאמין כי מדובר בפתרון בעייתי, שהוא בגדר "כיבוי שריפות" ולא טיפול אמיתי בשכר הדירה הגבוה. לדברי צדוק, בבניינים ישנים לרוב התשתיות ישנות ופיצול הדירות פוגע במערכות בבניין, גורם להצפות ביוב, סכנת התחשמלות ושריפות. "אני ממליץ לשקול פתרונות אחרים כגון הקלות משמעותיות בתמ"א 38, הגבלת שכר הדירה לאחוז מסוים מערכה או כניסה למהלך של בנייה ציבורית", הוא אומר. עוד מתנגד לתקנות הוא מהנדס האגודה לתרבות הדיור גדי גופר, "הפתרון הזה מחמם את שוק הנדל"ן. מי שפיצל ונחשב עד עכשיו עבריין, ימשיך לשלשל לכיסו רווח נאה, ומי שחשש להיות עבריין עשוי כעת להתפתות ולנסות את מזלו להכשיר את השרץ. בזמן ששטייניץ מנסה להרחיק את המשקיעים אלי ישי נותן להם מתנה, ושוב הממשלה מפגינה מדיניות תכנונית שמשגעת את האזרח".
מי שעוד מתנגדים לכל המהלך הם המועצות המקומיות ונראה כי רובן לא מתכוונות לאשר את הפיצולים בהיקפים משמעותיים, מכיוון שהתשתיות באזורים בנויים אינן מאפשרות זאת. קיבצנו עבורכם מספר תגובות מראשי הרשויות. עיריית תל אביב הסבירו כי תוספת יחידות דיור כולל חלוקת דירות, ראוי שתיעשה במקומות שבהם הדבר אפשרי. "לא בכל מקום יש תשתיות ושירותים מתאימים, כגון גינות ציבוריות ומבני ציבור, כדי לשרת כמות מוגדלת של יחידות דיור ללא פגיעה באיכות החיים העירונית. נראה שלא יהיה נכון לייצר פתרון גורף שאינו מביא בחשבון את כל הפרמטרים". גם בנוגע לדירות שכבר פוצלו, הסבירו כי לא יינתנו היתרים באופן אוטומטי: "יש לבחון כל מקרה לגופו".
בחיפה גם לא מתלהבים מנושא הפיצול: "ראינו מה קרה בשנות התשעים, עם גלי העלייה הגדולים כשמצאו פתרונות כאלה. שכונות שאין בהן מספיק חניות, שאין בהן מספיק מוסדות חינוך, צריכות לקלוט כמות אדירה של משפחות והסכנה היא שזה יהפוך לסלאמס. אנשים מחלקים דירה לשלושה כוכים ומעבירים חוטי חשמל בצורה מאולתרת. זה פשוט מסוכן". בחולון לא רק שלא מתלהבים אלא גם פגועים מעצם זה שאף אחד לא התייעץ בכלל עם העירייה: "לא מתייעצים עם ראשי הערים וזה לא פתרון לטווח ארוך. חבל שככה מתנהלים. אני לא חושב שזה מה שייתן את הפתרון. אם היו מתייעצים איתנו היה ניתן לעשות את זה אחרת". בירושלים לא פסלו על הסף את התקנות ומסרו: "בימים אלה מתגבשת מדיניות העירייה בנושא". גם בראשון לציון ונתניה רוצים קודם ללמוד את התקנה לפני שהם יורים באוויר.
אז משרד הפנים ניסה לעשות טוב, או שלא. יש ביקורת לכאן ולכאן. מי צודק? אי אפשר לדעת. הרי כולנו כבר הבנו שבמדינת ישראל לא יכול להיות משהו אחד שאפשר להגיד עליו משפט בלי להוסיף לאחר מכן את המילה "אבל".
פרסום תגובה חדשה